בלוג איור - ראשי    .    כל התגיות  .  חיפוש  .  אינדקס המאיירים  .  פינטרסט  .  פייסבוק  .  אינסטגרם  .  RSS  .  מדף

  ניווט בבלוג איור   


יום שבת, 1 באוקטובר 2011

כתבי-יד עבריים מאוירים מאוסף ברגינסקי


תערוכה חדשה במוזיאון ישראל
  
מידע על התערוכה:
  
והצצה מרשימה מאד לפריטי האוסף המדובר באתר הבא:
   
[לחצו על התמונות להגדלה]








- ממשק דפדוף מושקע ואיורים משעשעים במגילת אסתר הזו (הודו, 1900 בקירוב):


   
   
- נורא נחמד לראות, לגלות ולהיווכח שגם אצלנו, העבריים, היתה כזו מסורת של עיטור, קישוט ואיור
   
[לחצו להגדלה]

  
כתובה מלוגו, איטליה, 1841


מתן מזור: הייתי בתערוכה.
  
בתור תערוכה היסטורית היא מאוד נחמדה, ויש בה כמה איורים משעשעים במיוחד ואניגמטיים (על אחת המגילות מאוייר זוג חתולים מתנה אהבים, במגילה אחרת רחל לבושה בשמלה ויקטוריאנית). מצד שני, אני חייב להודות שהאסתטיקה היהודית הזאת לא עושה לי את זה. 
   
זה מתחיל בכתובות ובמגילות עתירות זהב ואורנמנטיקה מזרחית, שרובן הגדול עשויות כלאחר יד ובחוסר דיוק. הרב המוחלט של האיורים הוא מאוד מדייאבלי גם אם צוייר במאות ה-16-18: איורים ילדותיים, חד מימדיים, לא פרופורציונליים וקפואים. יש מקומות שבהם זה משעשע, כמו שציינתי למעלה, אבל מפעים או מעורר התפעלות זה לא. 
כמה מגילות עשויות בתחריט או בדיו ומזכירות באופן העבודה את האיורים הוירטואוזיים של גוסטב דורה לתנ"ך. שם דברים מוצלחים יותר, למרות שהם נופלים ביחס לאיורים אחרים מהתקופה. סוג של גרסא יהודית לתור הזהב באיור (מאות 18-19).
  
אני חושב שהסיבה העיקרית לפיגור בתחומים הויזואליים הוא שימת הדגש של העם היהודי על המילה ועל המופשט, ופחות על הקונקרטי והחזותי, בניגוד לנצרות והנצרות הקתולית בפרט. היום כשרובנו הגדול לא מונעים על ידי אמונות תפלות, דתות ומיסטיקה, אז לעניין הזה יש הרבה פחות משקל.
   
(ובלי שום קשר, ממש שווה לקפוץ לבקר במוזיאון החדש. הכל יפה ומסודר, הסדרנים זועפים, יש חדר שמוקדש לרישום ובו כמה רישומים נפלאים, תערוכה עכשווית מוצלחת מאוד, פסל מונומנטלי של אניש קאפור ותערוכות קבע ששוות את העליה בהר).
    
2/12/2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה