בלוג איור - ראשי    .    כל התגיות  .  חיפוש  .  אינדקס המאיירים  .  פינטרסט  .  פייסבוק  .  אינסטגרם  .  RSS  .  מדף

  ניווט בבלוג איור   


יום שלישי, 21 בפברואר 2012

עלה ל"מדף": מצגת הגשה בקורס של אורית עריף בגורן

+ 2 שאלות לאורית בהקשר לקורס
     

איור ועיצוב: שקד אליה. לחצו להגדלה
 
תוספת חדשה ל"מדף" של הבלוג (בקישור או מימין): מצגת הגשה בקורס "פרשנות חזותית לטקסט" של אורית עריף בבי"ס גורן לעיצוב (מכללת עמק יזרעאל). במסגרת הפרויקט התבקשו הסטודנטים לאייר ולעצב פוסטר למופע מומצא של אחד מ-4 יוצרים: חנוך לוין, נעמי שמר, רועי צ'יקי ארד ויונה וולך

כדי להבין יותר את המסגרת שבה נעשה הפרויקט, העברתי לאורית שתי שאלות - ואלו תשובותיה:
     
(1) הקורס נלמד במסגרת מסלול כללי לעיצוב גרפי. כיצד לדעתך סטודנט לעיצוב שאינו מאייר מתמודד עם משימת איור ובמה זה שונה מהתמודדות סטודנט לאיור? האם את מנסה לכוון אותם באופן שונה מזה שמכוונים מאיירים לביצוע משימה כזו?
  
אורית: "הקורס אכן נלמד במסגרת כיתת-אם ורוב (אם לא כל) הסטודנטים בו אינם מעוניינים להיות מאיירים כשיהיו גדולים. ראשית, הסטודנטים נדרשו בפרויקט זה לחבוש את שני הכובעים: גם לאייר וגם לעצב את הפוסטר. שנית, אני מקדישה זמן רב בתהליך העבודה ל"מה" - מה אתה רוצה לומר? מה המסר שאתה מעוניין להעביר לצופים שלך? וכד'. כמובן שאני מטפלת גם ב"איך" - איך אתה מעביר את המסרים הללו באופן תקשורתי מחד ומקורי מאידך, איך בונים קומפוזיציה, מגבשים סיגנון, פלטה צבעונית וכל השאר. הדגש בקורס שלי הוא קודם כל רעיוני. גם כי זה מה שחשוב לי ומעניין אותי בתור מאיירת וגם כי אני מאמינה שאלו אספקטים שיוכלו לשמש את הסטודנטים בכל מדיה של תקשורת חזותית בה יעסקו בעתיד, לאו דווקא איור"
   
(2) האם את יכולה לנסות לאפיין את הצורות השונות בהן סטודנטים מבטאים בעיצוביהם ואיוריהם במשימה כזו את התחקיר שעשו על כל אחד מהיוצרים?
   
"כל אחד מהאימג'ים המאוירים מייצג חזותית פן ספציפי ביוצר/יצירה בהם בחר הסטודנט להתמקד. הייצוג הזה אפשרי תודות ללימוד ומחקר - דימוי חכם לא יכול לצמוח מתוך ריק אינטלקטואלי... לדוגמא, מחקרה של שקד אליה הוביל לאיור יונה וולך הנכרכת בתפילין, נוגע כמובן לשירה המפורסם "תפילין" ולצילום המפורסם של קירשנר. ייצוגה של וולך כגיבורת-על בדיונית-עתידנית מושתת אף הוא על מוטיבים בשירתה, בתפיסתה את עצמה ובאיך שאנחנו תופסים אותה היום. אפשר להמשיך כך הלאה עם כל אחת מהעבודות והמקורות המחקריים עליהם היא נשענת...".
 
 

בשנה שעברה התארחה בהגשה של הקורס אסתי סגל - וזה מה שכתבה אז:
http://2nd-ops.com/esty/?p=70336
 

6 תגובות:

  1. אורית - תודה על תשובותיך. לגבי שאלה 2 - הכונה שלי היתה יותר לאפיון כללי של הצורות השונות לשילוב התחקיר באיור. אם יש לך אולי איזשהן תובנות רחבות יותר לגבי זה?

    השבמחק
  2. וואו
    ניסיתי ניסיתי ולא הבנתי את שאלתך... תרחיב טיפה או תן דוגמא או משהו להאחז בו.

    ותודה על הסיקור :)

    השבמחק
  3. יופי, סיבכתי את שנינו :)

    מה שניסיתי לשאול זו שאלה מאד כללית - "פדגוגית" משהו - לא רק לגבי המחזור הספציפי הזה בקורס הספציפי הזה, אלא בכלל בקורסים באיור - איך באמת בא לביטוי המחקר שעשו, איך זה מיושם

    אוקיי, אז בדוגמא שציינת יש הסתמכות על רפרנס ויזואלי, מוטיבים מהשירים וגם הפרסונה הציבורית של הדמות, אני מניח שיש הסתמכויות נוספות בעבודות אחרות ושיש גם עניין של מזל, סטודנט שבמקרה נתקל במשהו מוצלח ישר על ההתחלה מול סטודנט שעשה מחקר אינסופי שלא קידם אותו הרבה - אחדד עוד יותר - איך הרפרנסים האלה בעצם באים לביטוי באיור - באופן ישיר כמו כאן או שיש גם רבדים עמוקים ונסתרים יותר שסטודנטים משלבים? פרשנות/עמדה אישית, שאיפה לייחודיות, כאלה דברים..

    השבמחק
  4. מחקר תמיד מרחיב את יריעת המידע (התיאורטי והחזותי) שיש לנו על נושא הפרוייקט. איך הוא בא לידי ביטוי בעבודה העיצובית-איורית? זה באמת כל מקרה לגופו.

    (קצת חזרתי על דברי מתחילת הראיון אבל אני באמת לא לגמרי מבינה לאיזה סוג תשובה אתה חותר...)

    השבמחק
  5. התחושה שלי היא שה"כל מקרה לגופו" הזה בכל זאת ניתן לקיטלוג ומיון - כמה דפוסים די דומים, נגיד 10-15, לא יודע - אבל אני מבין שדבר כזה דורש אולי (מינימום?) עבודת סמינריון, לנתח את התהליך מול כל אחד מהסטודנטים, בהגשות ביניים, תוצרים, השפעת ההשראה הכיתית וכו' - וגם כמובן לבדוק כמה וכמה קבוצות בכמה וכמה קורסים. לא, לא לוקח את המשימה על עצמי :)

    השבמחק