בלוג איור - ראשי    .    כל התגיות  .  חיפוש  .  אינדקס המאיירים  .  פינטרסט  .  פייסבוק  .  אינסטגרם  .  RSS  .  מדף

  ניווט בבלוג איור   


יום שישי, 28 באוקטובר 2011

תבשילים מאוירים

במוסף "הארץ" התפרסמה אתמול כתבה על התנ"ך הקולינרי של מדינות/מעצמות שונות. הכוונה לספר עב כרס המכיל קרוב ל-1,000 מתכונים, שכמותו ניתן למצוא כמעט בכל מדינה. רונית ורד כותבת: "בדרך כלל, ומכיוון שעלות הדפסתם עלולה להרקיע שחקים, מצטיינים הספרים בעיצוב פשוט ואת מקום תמונות המתכונים תופסים איורים כלליים". 
    
הכתבה מלווה באיורים נהדרים מ"הספר של מיסיז ביטון לניהול משק בית" (Mrs Beeton's Book of Household Management) (מהדורת 1906), שמזכירים קצת את איוריה של ליאורה גרוסמן לנירה רוסו בזמנו. לצערי לא מצאתי ברשת כל אזכור למאייר/ת/ים.
  
[לחצו על התמונות להגדלה]
   
   






   
  

לגבי הספר של מיסיז ביטון, אני רואה שם 2-3 רמות של הדפסה ואיור, קשה לי להאמין שכל הצבעוניות והאיכות הזו היו אפשריות ב-1906, אולי בגרסאות מאוחרות יותר. מה שבטוח, הקביעה של רונית ורד לא נכונה לגבי המקרה הזה, לא מדובר באיורים כלליים אלא בתיאור די מפורט של המנות עצמן







   
   
בנוסף לספר הבריטי-ויקטוריאני האמור, מוזכר בכתבה גם הספר האמריקאי "ההנאה שבבישול: אוסף מתכונים אמינים ושיחה נינוחה בעניינים קולינריים" (The joy of cooking) של אירמה רומבר (1931). הספר אויר על ידי בתה של המחברת, Marion Rombauer Becker.
       
   
מתנצל על פגיעה ברגשות הציבור. לא מצאתי תמונה אחרת מהספר
   
  

ומה בישראל? הכתבה מתפרסמת בעצם לרגל יציאתו לאור של הספר "1,000 מתכונים" של רותי קינן (עם עובד). לא ידוע לי (ולא כתוב) האם הספר כולל איורים מאיזשהו סוג, אבל צילומי מנות כנראה שאין שם - "..יש אקסיומה שטוענת שספר בישול בלי תמונות לא יימכר בארץ. מכיוון שכך, איש כבר לא טורח לנסות. אני חושבת שאנחנו בשלים גם לזה", אומרת קינן.
   
בנוסף, חובבי הנוסטלגיה המקומיים אולי זוכרים את סדרת הספרים, ספרונים, הבסיסיים "ילקוט המרשמים" שפורסמה בארץ לפני כמה וכמה עשורים (ועדיין נמצאת על המדף של אמא שלי). הספרים כללו איורים פשוטים חביבים, בשחור-לבן.
   
  
   
  




  

לירן רביב זה באמת נהדר. אכן, חבל שהגישה המיינסטרימית היום נוטה הרבה יותר לכיוון הצילום. עם כמות ספרי הבישול-אפייה-הגשה החדשים שיוצאים בכל שנה כדאי היה לנסות גם משהו שונה.
  
12/2/2011

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה