בלוג איור - ראשי    .    כל התגיות  .  חיפוש  .  אינדקס המאיירים  .  פינטרסט  .  פייסבוק  .  אינסטגרם  .  RSS  .  מדף

  ניווט בבלוג איור   


יום חמישי, 4 באוגוסט 2011

איור במקום שאתה לא ממש מצפה למצוא אותו #1


[פוסט בהמשכים משנת 2008]
    
נתקלתי במשהו, ובעקבותיו חשבתי לנסות לפתח כאן פוסט מתגלגל, שיתעדכן מזמן לזמן, ויציג - כאמור - איורים במקומות שלא ציפיתי (או ציפיתם, בהנחה שגם אחרים יתרמו תוספות) למצוא אותם..
  
נתחיל עם עמוד 404 Error שבו נתקלתי באתר עיתון ה"טיימס" הבריטי. בהחלט שונה מהפורמט היבשושי הרגיל של העמודים האלה.
   

אליהו מלכה העלה לפורום את הצילומסך הבא. עניתי לו שזה "לא ממש איור" ומשם התפתח דיון על "מה זה איור?"


 
והתשובה שלי: שאלה טובה..
  
הנה תחילת ההגדרה מוויקיפדיה:

"איור הוא הסבר לא מילולי. איורים הנלווים להסברים כתובים וליצירות אמנות כתובות מבארים את תוכנם. איור יכול להתבצע במדיות שונות ובאמצעים שונים: מוזיקהשיר, סיפורצילוםקולאז'רישוםמגזרת נייר וכו', כפי שהמאייר בוחר.
   
במשמעות המצומצמת יותר, האיור מתייחס לתוספת חזותית (ציוררישום וכו') ליצירה טקסטואלית".
   
זו הגדרה קצת מוזרה, שאני לא שלם איתה וגם לא ממש הייתי חותם עליה. לא מזמן גם חשבתי שכדאי לדון בהזדמנות בערך הזה בוויקיפדיה ולראות מה אפשר לעשות איתו. בכל אופן, מה ש"הם" הגדירו כ"משמעות המצומצמת" מתקרב למה שאני - ורוב חברי הפורום - רואים כאיור. למרות שזה לא מדויק, איור אינו בהכרח רק "תוספת" הוא בהחלט יכול לעמוד בפני עצמו - כמו קריקטורה.
    
אפשר גם להיכנס לדיון מעמיק יותר ביחס להבחנה בין איור ואמנות (ציור, לצורך העניין) והאם צילום מעובד (כמו שהצגת), קולאז' או אנימציה הם איור - אבל אולי הכי טוב להתרשם מהקישורים והדיונים שפה בפורום, ולנסות להגדיר בעצמך ולעצמך (אפשר כמובן גם לשתף אותנו).
   
אם אני בכל זאת צריך להגדיר - אז איור - מבחינתי - הוא המחשה חזותית-ויזואלית מצוירת או רישומית של רעיון מוגדר, אשר אמורה לפנות לצופה באופן ברור וישיר יחסית - בשונה מאמנות שפתוחה לפרשנות רחבה/אישית יותר ואינה פונה בהכרח לקהל הרחב. לאיור יש גם "ממד שימושי" מסוים שלא תמיד קיים באמנות (למשל כאשר הוא מיועד לפרסום באינטרנט, בעיתונים ובמגזינים, בטלוויזיה, על אריזות מוצרים וכו').


אליהו: תודה על הביאור הנרחב. האם אתה משווה איור לעיצוב, ובכך מרחיק אותו מאמנות. לוח שנה אצטקי - איור? אמנות?
    
גיא: במאזן שבין אמנות לעיצוב, אכן קשה להכריע איפה בדיוק נמצא האיור.. אני מניח שפשוט במקום טוב באמצע - יותר קל לראות אמנות ולדעת שהיא לא איור מאשר להגיד על איור שהוא לא אמנות - בין השאר משום שאמנות היא הגדרה רחבה מאד שמשתנה כל הזמן (יש אף סיווג ממוספר של אמנויות, ושמעתי לאחרונה שקומיקס - למשל - נחשב האמנות התשיעית..).
 
במקביל, אני יכול למצוא גם הבדלים די מהותיים בין איור לעיצוב מסוגים שונים, למרות שעיצוב הסצינה הוא דבר בסיסי בכל איור - ולא פעם יש גם עיצוב טיפוגרפי בזיקה בלתי נפרדת לאיור או בתוכו. לא כל מאייר יודע לעצב (ולהיפך, כמובן). איור זו התמחות מאד ספציפית, מבחינה מקצועית, למרות שכמו בכל התמחות יש דרגות שונות של התמחות וסוגים שונים (ועוד לא דיברנו על אנימציה).
   
ולשאלתך השנייה:

לוח שנה אצטקי? (תמונה מוויקיפדיה)
   

  
לדעתי (ואני לא ממש בקיא בתחום), זה יותר איור מאמנות - יש כאן המחשה, יש גם ממד שימושי-מעשי די ברור ומובהק.. מובן שבסופו של דבר זה גם נכנס להגדרה הרחבה יותר של "אמנות קדומה/אתנית" ודומותיה
   
חשבתי עוד קצת על הקשר בין אמנות ואיור - למשל אילנה גרף - שמגדירה את עצמה גם כציירת וגם כמאיירת ומציגה באתר שלה את שתי הקטגוריות האלה:
   
מה ההבדל בין האיורים לציורים שלה? עד כמה זה בולט לעין? שאלה טובה.. איור - במקרה הזה - הוא במידה רבה כזה כי כך היוצר הגדיר אותו, לאור הפלטפורמה שבה הוא מופיע או הפורמט שעבורו הוא נוצר - פרט לאלה, הוא עשוי להיראות כציור לכל דבר (לפחות אצל האמנית/מאיירת המדוברת) - ובאותה מידה, גם כמה מהציורים עשויים להיראות כאיורים אלמלא הוגדרו אחרת.
   
אילנה גרף
   
יש כמובן מקרים שבהם יצירת אמנות לכל דבר מגיעה לבסוף לפלטפורמה או פורמט שבהם מקובל להציג איור (עטיפת ספר, תמונה שמלווה מאמר בעיתון [ללא קשר לסיקור אמן, תערוכה או יצירה], עיטור עמודים בספר שירה וכו') - למרות שלא נועדה לכך מלכתחילה. במקרה הזה, לדעתי, לא מדובר באיור לשמו..
   
רחל סטולרו-חיים:  שאלה עתיקה - ההבדל בין איור לאמנות - והתשובה עליה משתנה כל הזמן כי ההגדרות של התחומים משתנות. אני מסכימה עם הפרשנות של גיא, רציתי להוסיף שני דברים:
  

1. היום אמנות היא שדה רחב שכולל בתוכו עוד ועוד תחומים שבעבר לא נחשבו לאמנות, כמו וידאו ארט, מיצגים שונים, רדי מייד, אופנה וכד'. גבולות ההגדרה של המושג הופכים נזילים ולכן גם איור נכנס פנימה בצורות שונות, וקשה יותר לעשות את ההפרדה.
     
2. בעבר אמנות נחשבה נעלה על האיור, ואולי השרידים של ההשקפה הזו מעלים כל פעם את שאלת ההגדרה מה זה איור, כי אם הוא כמו אמנות הוא חשוב, ואם לא אז הוא פחות חשוב.. לדעתי הסובייקטיבית לחלוטין, להיות מאייר זו עבודה הרבה יותר קשה מלהיות אמן, כי מעבר ליכולת טכנית גבוהה ולהבנה בקומפוזיציה, רישום וצבע ומה עוד, צריך לתקשר ולדעת להעביר את המסר הנכון, לעבוד מול לקוח, ועדיין להיות חדש ומקורי.
   
שחר קוברלא דנו בזה כבר בעבר? מאייר הוא סוג של מעצב גרפי. מאייר הוא בעל מקצוע.לפחות אני מגדיר את עצמי ככזה.  בעל מקצוע שצריך במסגרת הגדרת המקצוע שלו, להיות מאוד יצירתי. בדומה לגנן, נגר, צבעי, אדריכל, מעצב גרפי, מעצב תעשייתי, ובונה כינורות!  אוּמן ולא אמן.  גם אינסטלטור באותה הרשימה. יש הרבה שיחלקו על דעתי. אינני מגדיר את עבודתי כאמנות. באיורים שלי אין לי אמירה נשגבת, אג'נדה לקדם, או מסר להעביר. האיור מתכתב עם הרעיון אותו הוא מלווה. הוא יכול גם לסתור אותו, להתנגד לו, לומר בדיוק ההפך וכן הלאה. אבל מתוקף הגדרתו הוא מאיר רעיון ואינו עומד בפני עצמו.

אולם, כאשר מעמידים איור בפני עצמו בכל זאת, יש שיחשיבו אותו לאמנות. כך גם לוח השנה האצטקי, כך גם סוסיתא. אז מה?  צודקת רחל שאומרת שהגבולות בימינו נזילים, אבל צריך לזכור שאיור נקרא איור כי הוא איור. ציור נקרא ציור כי הוא ציור (ברור?). זה שהופכים איור לציור, לאחר שהוא כבר היה איור, זה כבר סיפור אחר. אגב, האיור לא חייב להיות דווקא ציור. אבל זה בימינו כבר ברור :-)
    
25/4/2008

תגובה 1: